,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday, 20 August 2017

PENGAKHIRAN YANG MENYAYAT HATI



Siasat Fund Raising Dinner Pakatan, Takut Jadi Tempat Cuci Duit


DEKAT nak pilihanraya ni semakin galak Pakatan dan komponennya mengadakan majlis Fund Raising Dinner atau acara mengumpulkan dana politik.  Dalam menyalak ekonomi negara sedang tenat, rakyat terbeban dan sebagainya, fund raising dinner yang diadakan Pakatan menjual meja mencecah puluhan ribu semeja dan anehnya setiap kali, meja yang paling mahal itulah paling cepat habis dulu.

Nampak macam tak seiring.  Dia kempen hari-hari lain (rakyat hidup merana dan melarat, ekonomi nak melungkup, negara nak bankrap) tapi bab mengumpul dana ni, jual meja pada harga yang tak masuk akal. Ada pulak rakyat yang tergamak nak bagi duit banyak-banyak ya – disebalik dakwaan negara nak bankrap, ekonomi tenat dan sebagainya tu?

Justeru, ini menimbulkan tandatanya, adakah ini benar-benar majlis makan malam mengumpul dana atau penyamaran sebab nak letak asal usul kepada wang yang sebenarnya sudah ada?  

Lebih tepat, kebimbangannya majlis macam ini jadi tempat cuci duit.

Maka itu semua pihak berkaitan perlu memeriksa majlis dana Pakatan terutama yang diadakan Mahathir.  3 dari 4 anaknya diketahui umum kaya raya, jutawan, billionwan, yang belum trillionwan saja – lagi nak kutip derma dari orang?  

Mana logiknya?

Cakap-cakap di kandang kuda mengatakan,  Mahathir ada banyak dana di luar negara yang tersekat dan salah satu sebab dia memusuhi Datuk Sri Najib Tun Razak ialah kerana Najib tak mahu meluluskan dana ini untuk dibawa masuk dan digunakan.

Ada kebimbangan majlis-majlis mengumpul dana ini dijadikan tempat untuk menjustifikasikan dari mana duit itu datang.  Hakikatnya duit memang dah ada, majlis macam ini hanya untuk mengesahkan asal usul duit tu saja sebab itu yang meja yang mahal-mahal tu jalan dulu.

Kena jelas, kita bukan menuduh tapi kita mahu siasatan dijalankan yang mana akhirnya akan membersihkan semua yang terlibat dari sebarang salah laku seperti yang dibimbangi ramai orang kalau betul duit itu derma dari rakyat.

Tapi lepas dibuktikan bahawa memang betul sumbangan semua tu datang dari rakyat, jangan pulak ke hulu ke hilir dakwa rakyat hidup susah dan melarat ya.


Dr Mahathir merasakan media arus perdana sudah tidak diterima rakyat dan serangan menggunakan saluran itu membuatkan rakyat marah.

SEJAK kebelakangan ini, Perdana Menteri Najib Razak dan jentera Umno menghabiskan banyak masa untuk memusnahkan dan memadamkan legasi seorang tokoh.
Akan tetapi tokoh itu sedikit pun tidak hairan malahan terus menjadi tajuk utama berita, baik yang positif mahupun negatif.

Beliau sudah menjangka media arus perdana akan memburuk-burukkannya. Kenyataan Ahmad Zahid Hamidi mengenai keturunannya bagi beliau berpunca daripada “dendam peribadi.”

“Saya tak peduli. Memang ada orang yang benci saya, dia terus benci. Tapi majoriti saya ingat tak (benci),”

Jika serangan Najib dan sekutunya bertujuan untuk melemahkan semangat dan menutup mulut lelaki berusia 92 tahun itu, mereka mungkin gagal.

Dr Mahathir cukup bersemangat sepanjang wawancara berjalan dan mengakui sokongan orang ramai “melegakan hatinya.”

“Saya pi mana-mana macam di restoran, di Pavilion (Kuala Lumpur), orang datang bersalam. Melayu, Cina, India (datang) bersalam. Dia kata terima kasih. Saya tanya pasal apa terima kasih? Dia kata kerana apa yang (Tun) sudah buat untuk negara ini.

“Orang ini semua, saya tak suruh, saya tak bayar duit. Najib kena bayar duit baru orang datang. Saya tak bayar duit. Orang datang kerana mereka hargai. Itu saja melegakan hati saya. Orang nak kata yang lain tu, dia katalah,” katanya.

Dr Mahathir menyedari serangan terhadapnya meningkat terutamanya selepas dilantik sebagai pengerusi Pakatan Harapan (PH) pada 14 Julai lalu.
Sesetengah serangan terhadapnya menggambarkan seolah-olah Dr Mahathir langsung tidak berjasa kepada Malaysia.

“Dia boleh kata (saya tak buat apa-apa untuk negara). Itulah yang saya kata, bukan saya buat (kemudahan pengangkutan awam) tapi pekerja yang buat. Kalau orang kata saya tak buat apa, boleh katalah,” katanya sinis.

“Dia (media) di bawah kawalan Najib. Saya biasa… masa Pak Lah (Abdullah Badawi) dulu pun, Utusan hentam saya. Tapi tak teruk macam hari ni.
“Lepas tu Pak Lah jatuh naik Najib, mereka (Utusan) merasa bebas dan minta maaf kat saya.
“Dia kata kami bukan nak kata macam tu, kami dipaksa. Sekarang ini dipaksa sekali lagi. Lagi teruk daripada itu.”

Selepas “berpisah” dengan Umno, stesen penyiaran berkait kerajaan dan akhbar arus perdana menyerang skandal kewangan yang dikatakan berlaku semasa 22 tahun pemerintahnya.

“Tetapi kenyataannya, orang tak baca dah suratkhabar New StraitsTimes, Utusan Malaysia. TV3 orang maki, tutup terus… dia pergi ke saluran lain.
“Saya tak fikir majoriti rakyat terima. Dia marah lagi ada, yang marah bila Najib kata kononnya saya tak buat apa-apa. Dia (Najib) duduk dalam rumah yang saya buat. Dia kerja dalam pejabat yang saya buat.”

Dr Mahathir bagaimanapun mengalu-alukan serangan terhadapnya kerana ia “sebahagian daripada politik” tetapi membandingkan sekurang-kurangnya musuh beliau sebelum ini mengakui sumbangannya. Bekas perdana menteri itu juga menangkis dakwaan beliau memperalatkan Umno untuk kepentingan peribadinya.

“Kalau saya guna Umno, apa benda tak baik yang saya buat? Sebenarnya, orang Melayu yang memperalatkan saya,” katanya mengulas dakwaan Zahid minggu lalu.

MAHATHIR BERSAHABAT BAIK DENGAN TAN SRI LARRY LOW HOCK PENG BAPA JHO LOW BERI PROJEK KERETAPI KERTEH- KUANTAN DIBIAYAI PETRONAS.


Bersara pada Oktober 2003, Dr Mahathir dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Maharaja Mangku Negara yang membawa gelaran Tun.[13][14] Beliau turut dinobatkan sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia" kerana berjaya membangunkan Malaysia menjadi sebuah Negara industri baru yang disegani di kalangan negara-negara membangun. Tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri menjadikan beliau sebagai pemimpin ketiga paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara selepas Perdana Menteri Singapura pertama, Lee Kuan Yew dan Presiden Suharto dari Indonesia.

Tahukah anda Sistem Keretapi Kerteh- Kuantan yang telah siap dibina dan beroperasi mulai 01 April 2004 dibiayai oleh Petronas RM800 juta diberi kepada syarikat MWE Holdings Berhad?

MWE Holdings Berhad diasaskan oleh jutawan Pulau Pinang Tan Sri Larry Low Hock Peng ayah Jho Low. Siapa kata Mahathir tidak pernah kenal Tan Sri Larry Low Hock Peng? Sebelum 2003 lagi Mahathir kenyang beri arahan pada Petronas anugerahkan projek kepada MWE milik Larry Low Hock Peng ni.

Landasan keretapi sejauh 77 km itu telah dibina sehingga ke Kuantan Yad bagi tujuan mengangkut barang-barang (hasil daripada pemerosesan minyak) untuk di ekspot ke luar negara melalui Pelabuhan Kuantan yang terletak kira-kira 20 km dari pusat bandar.

Majoriti rakyat Malaysia tidak mengetahui bahawa sebenarnya, PETRONAS memang sudah pun membina satu rangkaian keretapi khas untuk membawa kargo dari dua kompleks perindustrian berasaskan petroleum iaitu dari Kompleks Petrokimia Berintegrasi Kerteh (KIPC) ke Kompleks Petrokimia Berintegrasi Gebeng (GIPC) yang seterusnya bersambung ke Pelabuhan Kuantan.

Pelaburan dalam industri petrokimia di koridor perindustrian Kerteh/Paka ke Gebeng/Pelabuhan Kuantan adalah kawasan perindustrian terbesar di Pantai Timur dengan pelaburan melebihi RM30 bilion. Tidak ada kawasan di Pantai Timur yang menjana lebih banyak hasil ekonomi dan pekerjaan dari koridor perindustrian ini.

Jadi Petronas membiayai pembinaannya.
Perjanjian bersama dengan pihak KTMB telah dimetri dan pengurusan KTMB telah menempatkan seramai 15 pegawai yang terlatih untuk mengendali sistem operasi dan teknikal. Mereka telah berkhidmat sejak 16 Januari 2003.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican ketika itu menyatakan dalam Rencana Utusan Malaysia 2006 bahawa projek itu "Satu lagi contoh sumbangan Petronas iaitu landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang”.

Projek ditamatkan operasinya pada 1 Oktober 2010.

Projek itu kini diteruskan dengan ECRL menelan kos RM55bilion meningkatkan ekonomi di negeri-negeri terbabit.

Terkini: Keretapi Kerteh-Kuantan yang ditutup disambung semula oleh ECRL

| |
Amat malang Landasan keretapi yang dibina dan beroperasi dizaman pemerintahan PAS di Terengganu ditamatkan operasinya pada 1 Oktober 2010. Di Zaman pemerintahan Umno-BN yang hebat dengan pembangunan yang tak pernah dilihat. Zaman Datuk Mat Said yang merakyatkan pembangunan akhirnya kini akan hilang dari penglihatan. Dengan kos pembinaan yang dikatakan menelan Rm 800 juta ringgit, duit rakyat itu akan hilang begitu sahaja?

Sistem Keretapi Kuantan Kerteh (Kuantan Kerteh Railway System-KKRS) telah siap dibina dan telah beroperasi mulai 01hb.April 2004. Landasan keretapi sejauh 86 km itu telah dibina oleh pihak Petronas sehingga ke Kuantan Yad bagi tujuan mengangkut barang-barang (hasil daripada pemerosesan minyak) untuk di ekspot ke luar negara melalui Pelabuhan Kuantan yang terletak kira-kira 20 km dari pusat bandar.

Pembinaan landasan keretapi pada dasarnya bagi tujuan memperkenalkan sistem pengkeretapian di negeri Terengganu selain dari itu untuk mengelak kesesakan jalanraya yang semakin meruncing. Dua buah lokomotif telah dibeli dari China bagi tujuan menarik jajajaran tren dan terdapat 50 set wagon termasuk 02 BGV (Bogi Guard Van) telah disediakan dalam misi pengkeretapian di Kuantan Kerteh Railway System.

Perjanjian bersama dengan pihak KTMB telah dimetri dan pengurusan KTMB bersetuju menempatkan seramai 15 pegawai yang terlatih untuk mengendali sistem operasi dan teknikal. Mereka telah berkhidmat sejak 16 Janruari 2003.

Rencana Utusan Malaysia 2006. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican menyatakan; “Satu lagi contoh sumbangan Petronas ialah landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang”. Betul ke 3,500 buah lori akan berkeliaran semula dijalanraya antara Kerteh-Kuantan? Tidakkah ia akan menambahkan kesesakan jalan-raya khususnya di jambatan Kemaman dan Bandar Chukai.

Kenapa beberapa hari lagi keretapi itu akan ditutup? Tidak sebagaimana yang diwar-warkan selama ini. kenapa berlaku sebaliknya? Adakah landasan keretapi Kerteh-Kuantan itu tidak menguntungkan? Takkanlah Petronas membelanjakan duit rakyat sedemikian banyak hanya untuk digunakan sekadar 6 tahun. 


Takde kajian dibuat ke? Atau ia hanya projek untuk mengenyangkan kroni UMNO?. Semua sapu tangan. Takde siapa yang bertanggung-jawab. Tinggallah rakyat Terengganu bernostalgia dengan keretapi buat kali kedua. Selepas pupusnya pengangkutan keretapi Bukit Besi – Sura gate. Apakah begini nasib Rakyat Terengganu. Hasil minyaknya penjana ekonomi Negara, apakah bodoh sangat kepimpinan Umno Terengganu, sehingga ianya menjadi negeri kedua termiskin di Malaysia?.

Jawapannya tidak, kerajaan tidak sezalim itu....

Ketika kabinet meluluskan pada tahun 2007 projek kereta api laju menghubungkan Kuala Lumpur-Kuantan sempena ECER bagi meningkatkan pelaburan dan industri pelancongan di Pantai Timur Semenanjung. Perkhidmatan kereta api sepanjang 246 kilometer itu akan mengambil masa antara sejam hingga sejam setengah. Kereta api itu boleh mencapai kelajuan 120 kilometer hingga 150 kilometer sejam. Ia akan disambung ke Kerteh dan ke Terengganu. Kini khayallan rakyat Terengganu dengan pembangunan yang nak dibawa oleh Umno-BN telah menjadi kenyataan.

Dalam hal ini, wajarkah Petronas dilihat sebagai angsa emas kerana sumbangan yang diberikannya kepada negara?

MOHD. HASSAN: Jangan kata angsa emas, nanti kena sembelih (ketawa). Kami telah mendidik syarikat Malaysia dan usahawan menjadi lebih cekap serta mempunyai keupayaan yang tinggi dalam sektor minyak dan gas agar mereka keluar dan bersaing dalam pasaran sejagat. Hari ini, dalam aktiviti huluan, lebih 80 peratus daripada kegiatan dilaksanakan oleh syarikat tempatan yang para pekerjanya juga rakyat tempatan. Kadang-kadang dalam industri ini, dalam peringkat mana pun, kita kena lihat dari segi jangka panjang dan komitmen. 


Ada sebuah syarikat bumiputera di Kuantan, Pahang yang mengeluarkan peralatan untuk kegunaan syarikat kontraktor besar asing di luar negara. Syarikat ini berada dalam senarai syarikat dunia kerana berkeupayaan dan berdaya saing. Kita pun tumpang seronok. Lagipun, syarikat ini merupakan antara beberapa buah syarikat yang berterima kasih kepada Petronas. Ini adalah sebahagian sumbangan kami kepada pembangunan negara, selain pelaburan yang kami keluarkan untuk membina kemudahan, bangunan dan loji. Kami juga membawa masuk pelaburan langsung asing. 

Satu lagi contoh ialah landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang.

Jika lagi banyak Petronas untung, lebih banyak lagikah sumbangan dapat diberikan kepada bidang pendidikan?


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0702&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm#ixzz4qBdlSCRl
© Utusan Melayu (M) Bhd

DIKTATOR

Foto WA Sengat Lu.



"Saya memang diktator"! Itu kata Mahathit dulu. Malah Anwar Ibrabim, Mat Sabu, Nurul Izzah dan majoriti pembangkang turut bersetuju Mahathit sebagai diktator.

Kini Diktator berumur 92 tahun kata dia tidak diktator, mana ada diktator nak letak jawatan.

 DIKTATUR BERHATI MULIA

Foto Ray Hunter.

Buku dari rakyat bosnia mengenai tun Mahathir Mohammad sebagai memperingati jasa dan pengorbanan beliau kepada rakyat bosnia, Gadis dari Bosnia & Herzegovina ini sangat menyukai dan menghormati Malaysia, salah satu sebabnya ialah bantuan Malaysia ketika Bosnia dilanda konflik dengan Serbia. 

Dr. Mahathir, bukan nama yang asing lagi buat warga Bosnia, hampir keseluruh rakyat Bosnia termasuk yang bukan Muslim mengenali dan sangat menghormati Dr. Mahathir.
Buku tentang kejayaan Dr. Mahathir dalam mengubah Malaysia sangat popular di Bosnia, apatah lagi ianya di dalam bahasa Bosnia. 

Mesej gadis Bosnia ini kepada rakyat Malaysia: "Malaysia Negara Islam paling teragung di dunia, Dr. Mahathir pemerintah paling terulung di dunia. Jasamu terhadap Bosnia akan dikenang. Moga Allah hadiahkan syurga buat askar-askar Malaysia yang berjuang untuk Bosnia".katanya,,
#balasbudi

Mahathir soal diktator mana letak jawatan suka rela

   

Kurang 24 jam selepas mengakui dirinya adalah seorang diktator, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad cuba membersihkan namanya dengan melakarkan perbezaan antaranya dengan beberapa diktator terkenal dunia.

Mahathir berkata dirinya sedia berundur manakala diktator lain kekal berkuasa sehingga mereka nafas terakhir - sama ada dibunuh atau membunuh diri.

“Saya amat kecewa apabila dengar suara halus bisik pada saya kata awak sudah tua bagi peluang kepada orang muda, dah 22 tahun jadi perdana menterti nak jadi sampai bila.

“Saya pun menhayut desakan itu dan saya letak jawatan,” kata Mahathir kepada kira-kira 500 penyokong pembangkang di Padang Pandan Indah, malam semalam.

Mahathir kemudiannya secara berseloroh menyoal hadirinnya sama ada mereka mengetahui mana-mana diktator yang melepaskan jawatan mereka tanpa sebarang desakan atau paksaan.

“Kononya saya diktator, diktator mana letak jawatan?

“(Pemimpin politik Jerman, Aldof) Hitler ada letak jawatan? Dia bunuh diri.

“ (Pemimpin Itali, Benito) Mussolini digantung,, (pemimpin Soviet Union, Joseph) Stalin matilah.

“Tapi saya letak jawatan untuk memberi peluang kepada pemimpin lain dengan harapan mereka akan cekap membangunkan negara. Malangnya ini tidak berlaku, terutamanya di waktu ini,” katanya.

Mahathir pada Ahad lalu mengakui bahawa beliau menjadi "diktator" semasa pemerintahan 22 tahun.

Bekas Perdana Menteri itu dan isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali muncul sebagai tetamu di perhimpunan ‘Selamakan Malaysia’ anjuran Pakatan Harapan.

Ia adalah siri jelajah pertama yang dianjurkan dengan bertujuan untuk menumbangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan memberi tekanan untuk membebaskan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dari penjara dan mengadakan pembaharuan sistem institusi negara. 

Mahathir menerima sambutan hangat oleh orang ramai semasa ceramah 40 minitnya itu.

“Kenapa kita ada di sini begitu ramai, sebab kita menhadapi masalah, kerana negara kita tidak lagi ditadbir dengan baik.

“Peminpin lebih suka hidup mewah dan membelanjakan wang bukan sendiri, kononya Pak Arab bagi. Mereka (Arab) begitu sayang bagi dia (Najib) RM2.6 bilion,” kata Mahathir dan disambut gelak ketawa daripada orang ramai.

“Saya dulu dapat duit juga tak banyaklah, tapi saya masuk dalam akaun pemegang amanah Umno sebab itu selepas saya berhenti saya serah kepada Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) wang tunai RM230 juta,” katanya.

“Jika nak biayai PRU-13 apa pasal masuk akaun sendiri , bagitau kita, kita seronok dapat duit banyak minta sikit-sikitlah. Tapi dia tak beritahu, kononnya untuk Umno tapi saya tak nampak.

“Ini bukan Pak Arab bagi, ada org lain bagi. Sebab itu kita sangka, mungkin duit itu datang dari 1MDB. Dulu tidak ada 1MDB, rupa-rupanya dia (Najib) tubuh 1MDB supaya dia boleh pinjam duit sebanyak RM42 bilion nak beli itu (dan) ini , tapi sekarang nak cari duit tak ada,” katanya.

Mahathir kemudian mencabar ketua eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy untuk membuktikan bagaimana wang yang dipinjam itu digunakan.

Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?


Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan? Pada tahun 2000, Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden PAS, pernah mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

fadzil-mahathir-palestine 
Mahathir & Fadzil Noor
13 tahun lalu negara telah kehilangan seorang tokoh politik pembangkang yang amat disegani kawan dan lawan kerana sifatnya dan pegangannya hanya untuk mencari keredhaan Allah SWT.
Jika masih kita ingat, Allahyarham Dato’ Ustaz Haji Fadzil Noor pernah bermunajat dan bermohon kepada Allah SWT agar Dr. Mahathir Mohamed dipanjangkan umurnya supaya dunia khususnya rakyat Malaysia dapat melihat sendiri bukti-bukti kezaliman Dr Mahathir semasa beliau bergelar Perdana Menteri Malaysia.
Akhirnya doa Fadzil Noor dimakbulkan Allah SWT dengan memanjangkan umur Dr Mahathir sehingga sekarang. Untuk menjelaskan lagi orang ramai melihat akan "kezaliman" sebenar Dr Mahathir ini, Allah mendatang YAB Dato Sri Najib Razak untuk berhadapan denganya dan kita belum tahu sejauh mana keikhlasan Najib pula memerintah Negara ini. Seperti juga Tun M, Najib juga tidak mudah-mudah  melepaskan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya walaupun diasak dengan begitu kuat oleh mentornya sendiri.
Kini Tun M di serang dari segenap sudut dan KEGUNAAN Kuasa yang berlebihan di lakukan kepada Tun M, sama seperti Tun M menggunakan ISA ke atas beberapa orang kerana memusuhinya. Tapi kata Tun M, ISA digunakan kerana untuk menstabilkan Kehangatan Suhu Politik Negara di waktu itu.
Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu? Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Tun M luahkan kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari hukum karma Allah itu sendiri.

Al-Marhum Ustaz Fadhil Doa Mahathir Dipanjang Umur

Oleh Ibrahim Baba


Dalam perjalanan untuk hadir ke satu majlis pada tahun 2000, Al-Marhum Ustaz Fadhil Nor pernah berkata kepada kami dalam kereta yang dipandu IB sendiri ketika itu, bahawa beliau mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

Apakah kini doa Al-Marhum mantan Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?

Kemusnahan institusi kehakiman, kerosakan akhlak remaja [dan orang-orang tua pun!], kebejatan sosial, rasuah berleluasa, asas ekonomi yang mula goyah … sebahagian besarnya ini adalah hasil tangan Mahathir sendiri. Kebanyakan rungutan yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dari Mahathir sendiri. Pak Lah mungkin sebagai perlengkap sahaja.

Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada akhbar dan lain-lain media untuk dihukumkan oleh masyarakat. Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya. Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.

Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara.

Senarai “pendakwa raya” “perbicaraan rakyat” Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari [tidak mungkin IB boleh lengkapkan senarai yang kian bertambah itu]. Pak Lah yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir.

Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi “peguam bela” namun ramai dari “peguam bela” ini sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang dibongkar itu. Dan mereka ini adalah sebenarnya antara barisan “saksi” utama dalam “perbicaraan rakyat” ini.

Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit - banyak yang kita boleh persoalkan. Sememangnya persaksian orang-orang seperti Mahathir ditolak dalam Al-Qur’an.

Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya [when you compound a lie, you compounded the consequences]. Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

Sekian, IB

Keretapi Kerteh-Kuantan ditutup dizaman UMNO. RM 800j lesap! Ustaz Saiful Bahri Baru 6 tahun beroperasi sekarang dah mampos. Amat malang Landasan keretapi yang dibina dan beroperasi dizaman pemerintahan PAS di Terengganu akan ditamatkan operasinya pada 1 Oktober 2010 ini. Di Zaman pemerintahan Umno-BN yang hebat dengan pembangunan yang tak pernah dilihat. Zaman Datuk Mat Said yang merakyatkan pembangunan akhirnya kini akan hilang dari penglihatan. Dengan kos pembinaan yang dikatakan menelan Rm 800 juta ringgit, duit rakyat itu akan hilang begitu sahaja? Sistem Keretapi Kuantan Kerteh (Kuantan Kerteh Railway System-KKRS) telah siap dibina dan telah beroperasi mulai 01hb.April 2004. Landasan keretapi sejauh 86 km itu telah dibina oleh pihak Petronas sehingga ke Kuantan Yad bagi tujuan mengangkut barang-barang (hasil daripada pemerosesan minyak) untuk di ekspot ke luar negara melalui Pelabuhan Kuantan yang terletak kira-kira 20 km dari pusat bandar. Pembinaan landasan keretapi pada dasarnya bagi tujuan memperkenalkan sistem pengkeretapian di negeri Terengganu selain dari itu untuk mengelak kesesakan jalanraya yang semakin meruncing. Dua buah lokomotif telah dibeli dari China bagi tujuan menarik jajajaran tren dan terdapat 50 set wagon termasuk 02 BGV (Bogi Guard Van) telah disediakan dalam misi pengkeretapian di Kuantan Kerteh Railway System. Apakah lokomotif ini akan dijual pula kepada Rosmah untuk projek Iandasan berkembar Ipoh? Perjanjian bersama dengan pihak KTMB telah dimetri dan pengurusan KTMB bersetuju menempatkan seramai 15 pegawai yang terlatih untuk mengendali sistem operasi dan teknikal. Mereka telah berkhidmat sejak 16 Janruari 2003. Kemana kaki-tangan ini akan pergi? Dah le KTMB di Singapura dah nak tutup. Apa jadi nasib mereka? Rencana Utusan Malaysia 2006. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican menyatakan; “Satu lagi contoh sumbangan Petronas ialah landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang”. Betul ke 3,500 buah lori akan berkeliaran semula dijalanraya antara Kerteh-Kuantan? Tidakkah ia akan menambahkan kesesakan jalan-raya khususnya di jambatan Kemaman dan Bandar Chukai. Bagaimana pula dengan isu keselamatan? Tidakkan ianya melibatkan produk berbahaya. Bagaimana jika berlakunya kemalangan? Kawasan yang melibatkan jalanraya yang melibatkan orang awam. Dahlah sistem jalanraya yang tak elok. Jalan raya khususnya di Kijal kampong MB Terengganu tu macam ular dan lipan. Habis bagaimana produk petro-chem itu nak sampai kepada pelabuhan? Guna lori? Siapa pulak dapat kontrak pengangkutan tersebut? Dah le pelabuhan Kemaman tu sudah ditelan Pelabuhan Kuantan. Kini lori pulak telan landasan keretapi. zaman pemerintahan Pas dahulu dah ada perbincangan kenapa perlu Kerteh-Kuantan sedangkan pelabuhan Kemaman lebih dekat separuh & kos boleh dijimatkan. Tetapi keputusan orang KL yang buat bukan kat Terengganu. Siapa orang KL tu? Sistem kesihatan pun ketinggalan zaman. Hospital Daerah Dungun sendiri dibina semenjak zaman lepas perang Jepun. Habis macamana nak menanggani kes-kes yang melibatkan bahan berbahaya seperti petrol-chemical dengan segera jika berlaku kemalangan. Apatah lagi melibatkan jalan yang sentiasa diguna-pakai oleh orang awam. Jalan bypass kawasan petro-chem dengar kata sudah diberi duit oleh pihak petronas tetapi tidak dibuat oleh JKR sehingga sekarang. Betul ke? Pekan Paka-Kerteh-Kemasik takde hospital. Adalah klinik sekadar untuk chek perempuan nak bersalin. Apa-apa kes kecemasan ambulan terpaksa berkejar ke Hospital Kuala Terengganu. Nyawa orang ramai dipertaruhkan! Kenapa beberapa hari lagi keretapi itu akan ditutup? Tidak sebagaimana yang diwar-warkan selama ini. kenapa berlaku sebaliknya? Adakah landasan keretapi Kerteh-Kuantan itu tidak menguntungkan? Takkanlah Petronas membelanjakan duit rakyat sedemikian banyak hanya untuk digunakan sekadar 6 tahun. Takde kajian dibuat ke? Atau ia hanya projek untuk mengenyangkan kroni UMNO. Dan selepas kenyang maka tahik dibuang merata-rata. Semua sapu tangan. Takde siapa yang bertanggung-jawab. Tinggallah rakyat Terengganu bernostalgia dengan keretapi buat kali kedua. Selepas pupusnya pengangkutan keretapi Bukit Besi – Sura gate. Inilah nasib Terengganu. Hasil minyaknya penjana ekonomi Negara, dek kerana kebodohan kepimpinan Umno Terengganu, ia menjadi negeri kedua termiskin. Ketika kabinet meluluskan pada tahun 2007 projek kereta api laju menghubungkan Kuala Lumpur-Kuantan sempena ECER bagi meningkatkan pelaburan dan industri pelancongan di Pantai Timur Semenanjung. Perkhidmatan kereta api sepanjang 246 kilometer itu akan mengambil masa antara sejam hingga sejam setengah. Kereta api itu boleh mencapai kelajuan 120 kilometer hingga 150 kilometer sejam. Ia akan disambung ke Kerteh dank e Terengganu. Berkhayallah rakyat Terengganu dengan pembangunan yang nak dibawa oleh Umno-BN. Jangankan nak tunggu rel keretapi tu siap setelah 3 tahun diluluskan, Apatah lagi dengan ekonomi yang flip-flop ni, landasan yang ada dah pun nak di muziumkan. Bolehlah Mat Said jadikan produk pelancongan berkembar dengan Zoo beliau di Kemaman tu.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Keretapi Kerteh-Kuantan ditutup dizaman UMNO. RM 800j lesap! Ustaz Saiful Bahri Baru 6 tahun beroperasi sekarang dah mampos. Amat malang Landasan keretapi yang dibina dan beroperasi dizaman pemerintahan PAS di Terengganu akan ditamatkan operasinya pada 1 Oktober 2010 ini. Di Zaman pemerintahan Umno-BN yang hebat dengan pembangunan yang tak pernah dilihat. Zaman Datuk Mat Said yang merakyatkan pembangunan akhirnya kini akan hilang dari penglihatan. Dengan kos pembinaan yang dikatakan menelan Rm 800 juta ringgit, duit rakyat itu akan hilang begitu sahaja? Sistem Keretapi Kuantan Kerteh (Kuantan Kerteh Railway System-KKRS) telah siap dibina dan telah beroperasi mulai 01hb.April 2004. Landasan keretapi sejauh 86 km itu telah dibina oleh pihak Petronas sehingga ke Kuantan Yad bagi tujuan mengangkut barang-barang (hasil daripada pemerosesan minyak) untuk di ekspot ke luar negara melalui Pelabuhan Kuantan yang terletak kira-kira 20 km dari pusat bandar. Pembinaan landasan keretapi pada dasarnya bagi tujuan memperkenalkan sistem pengkeretapian di negeri Terengganu selain dari itu untuk mengelak kesesakan jalanraya yang semakin meruncing. Dua buah lokomotif telah dibeli dari China bagi tujuan menarik jajajaran tren dan terdapat 50 set wagon termasuk 02 BGV (Bogi Guard Van) telah disediakan dalam misi pengkeretapian di Kuantan Kerteh Railway System. Apakah lokomotif ini akan dijual pula kepada Rosmah untuk projek Iandasan berkembar Ipoh? Perjanjian bersama dengan pihak KTMB telah dimetri dan pengurusan KTMB bersetuju menempatkan seramai 15 pegawai yang terlatih untuk mengendali sistem operasi dan teknikal. Mereka telah berkhidmat sejak 16 Janruari 2003. Kemana kaki-tangan ini akan pergi? Dah le KTMB di Singapura dah nak tutup. Apa jadi nasib mereka? Rencana Utusan Malaysia 2006. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican menyatakan; “Satu lagi contoh sumbangan Petronas ialah landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang”. Betul ke 3,500 buah lori akan berkeliaran semula dijalanraya antara Kerteh-Kuantan? Tidakkah ia akan menambahkan kesesakan jalan-raya khususnya di jambatan Kemaman dan Bandar Chukai. Bagaimana pula dengan isu keselamatan? Tidakkan ianya melibatkan produk berbahaya. Bagaimana jika berlakunya kemalangan? Kawasan yang melibatkan jalanraya yang melibatkan orang awam. Dahlah sistem jalanraya yang tak elok. Jalan raya khususnya di Kijal kampong MB Terengganu tu macam ular dan lipan. Habis bagaimana produk petro-chem itu nak sampai kepada pelabuhan? Guna lori? Siapa pulak dapat kontrak pengangkutan tersebut? Dah le pelabuhan Kemaman tu sudah ditelan Pelabuhan Kuantan. Kini lori pulak telan landasan keretapi. zaman pemerintahan Pas dahulu dah ada perbincangan kenapa perlu Kerteh-Kuantan sedangkan pelabuhan Kemaman lebih dekat separuh & kos boleh dijimatkan. Tetapi keputusan orang KL yang buat bukan kat Terengganu. Siapa orang KL tu? Sistem kesihatan pun ketinggalan zaman. Hospital Daerah Dungun sendiri dibina semenjak zaman lepas perang Jepun. Habis macamana nak menanggani kes-kes yang melibatkan bahan berbahaya seperti petrol-chemical dengan segera jika berlaku kemalangan. Apatah lagi melibatkan jalan yang sentiasa diguna-pakai oleh orang awam. Jalan bypass kawasan petro-chem dengar kata sudah diberi duit oleh pihak petronas tetapi tidak dibuat oleh JKR sehingga sekarang. Betul ke? Pekan Paka-Kerteh-Kemasik takde hospital. Adalah klinik sekadar untuk chek perempuan nak bersalin. Apa-apa kes kecemasan ambulan terpaksa berkejar ke Hospital Kuala Terengganu. Nyawa orang ramai dipertaruhkan! Kenapa beberapa hari lagi keretapi itu akan ditutup? Tidak sebagaimana yang diwar-warkan selama ini. kenapa berlaku sebaliknya? Adakah landasan keretapi Kerteh-Kuantan itu tidak menguntungkan? Takkanlah Petronas membelanjakan duit rakyat sedemikian banyak hanya untuk digunakan sekadar 6 tahun. Takde kajian dibuat ke? Atau ia hanya projek untuk mengenyangkan kroni UMNO. Dan selepas kenyang maka tahik dibuang merata-rata. Semua sapu tangan. Takde siapa yang bertanggung-jawab. Tinggallah rakyat Terengganu bernostalgia dengan keretapi buat kali kedua. Selepas pupusnya pengangkutan keretapi Bukit Besi – Sura gate. Inilah nasib Terengganu. Hasil minyaknya penjana ekonomi Negara, dek kerana kebodohan kepimpinan Umno Terengganu, ia menjadi negeri kedua termiskin. Ketika kabinet meluluskan pada tahun 2007 projek kereta api laju menghubungkan Kuala Lumpur-Kuantan sempena ECER bagi meningkatkan pelaburan dan industri pelancongan di Pantai Timur Semenanjung. Perkhidmatan kereta api sepanjang 246 kilometer itu akan mengambil masa antara sejam hingga sejam setengah. Kereta api itu boleh mencapai kelajuan 120 kilometer hingga 150 kilometer sejam. Ia akan disambung ke Kerteh dank e Terengganu. Berkhayallah rakyat Terengganu dengan pembangunan yang nak dibawa oleh Umno-BN. Jangankan nak tunggu rel keretapi tu siap setelah 3 tahun diluluskan, Apatah lagi dengan ekonomi yang flip-flop ni, landasan yang ada dah pun nak di muziumkan. Bolehlah Mat Said jadikan produk pelancongan berkembar dengan Zoo beliau di Kemaman tu.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Sajak Dari Rosmah Buat BATANG HIDUNG Melayu......


Sebelum korang menghayati sajak karya Agung Ayahanda Tun Mahathir Muhammad, bacakan sajak nukilan GAGAK DI RIMBA yang di diklamasikan oleh DS Rosmah Mansor di Auditorium Mindef suatu ketika dulu, kata Rosmah

"Sebagai isteri seorang pemimpin negara, saya berasa terpanggil untuk menyatakan sesuatu kepada Anda semua":

Jangan sekali-kali kita memperjudikan keamanan dan kestabilan Malaysia yang tercinta.. 
Kalau kita leka dan berdegil juga Nanti buruk padahnya.. 
Anak cucu kita akan merana lalu bertanya, 
Kenapa generasi Datuk dan Nenekku melakukan perkara durjana 
Memfitnah, bergaduh dan dengki khianat berlaku... berleluasa 
Sehinggakan kami terpaksa mengalami kesan-kesannya 
Wahai rakan dan taulan, Fikirkanlah semasak-masaknya 
Jangan kita tersilap langkah Sehingga negara ditertawakan oleh dunia 

Wahai Pahlawanku sekalian, Teruskan perjuangan 
InsyaAllah Anda semua dipandang mulia disisi Tuhan 
Dan juga dimata kami yang cintakan keamanan 

Nukilan: YABHG. Datin Paduka Seri Hajah Rosmah Mansor 1 Ogos 2013 di Auditorium Mindef, Kuala Lumpur.

SERANGAN TANPA BELAS KASIHAN
Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

Senarai salah laku Mahathir yang panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi. Tapi janganlah terlalu seronok sangat. Belum tentu Najib seputeh salju di Kashmir......
Walaupun ramai yang menyebelahi Najib kerana seorang yang BERSIH dan Bermoral tinggi tapi ramai juga yang menyebelahi Tun M dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.
Dalam membela dirinya, Tun M turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit  banyak yang boleh persoalkan.


Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya. Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan. Tapi tindakan melampau "MELONDEHKAN" Tun M di bimbangi akan menimbulkan simpati rakyat dan dah banyak Kejayaan dalam Politik bila Undi Simpati di berikan.

Foto HazRina Hj Abu Samah.
Tun M tiada pun dalam MEMORI Merdeka ini.
 
Kini "Tun Mahathir telah jatuh ke lembah hina" bagi pandangan Penyokong Najib. Amat menyedihkan Pengakhiran seorang yang di kira berjaya di hina sedemikian rupa....

Terkini , nama Tun Mahathir menjadi bualan dan bahan troll di alam maya.

Hasil dari ucapan Zahid Hamidi berkenaan asal usul Ayah Tun Mahathir , kini seluruh rakyat berbual. Berkenaan nya dalam nada sindiran dan kritikan.

Mahathir a/l kutty , anak Kerala dan bukan berdarH melayu menjadi viral dan tular.

Rakyat sudah tidak bual berkenaan jasa dan kebaikan Tun Mahathir , sebalik nya berbual berkenaan apa yang pernah di ejek oleh Anwar Ibrahim ulang kali di ceramah dahulu.

Jika seseorang hanya baru mencebur dan masuk campur politik, pasti sekali akan merasa simpati kepada Tun Mahathir dengan pelbagai komen, namun jika mereka sudah lama pasti sekali akan bercakap “padan muka” kerana Tun Mahathir sendiri pakar menyindir orang.
Malah seperti Kadir Jassin juga amat gemar permainkan gelaran Bugis DS Najib, sesiapa yang rajin boleh membaca di blognya.
Related image
CERITA RAKYAT - Sang Gelembai, Si Luncai, Si Tanggang, Mat Jenin dan Mat Mazlan

Ini lah akibat politik matlamat, akhirnya pakat semua terkena, terpusing dan terlondeh  kepada siapa sahaja sama ada Tun Mahathir, TPM Zahid Hamidi, Menteri2 dan "Geng Pemuda UMNO". Ini bukanlah budaya kita, menyebut KETURUNAN ianya sebagai penghinaan. Lainlah jika ianya Keturunan Sultan atau Syed atau Gulungan Bangsawan atau istana. 

Zahid cuba menyuruh Tun Mahathir mengenang budi UMNO yang telah di buang setelah madu nya habis bahawa orang melayu tidak kira keturunan asal , mereka setia pada nya ketika menjadi Presiden, maka jangan lah melampau dan melanggari batas.

Kini nama Tun menjadi bahan gelak ketawa, sila lah layari FB dan saksikan sendiri. 


 PENGHINAAN ATAU KEBETULAN?

Image result for Menteri Pelajaran menghina Tun M
Add caption

TUN M GADUH DENGAN SEMUA PEMIMPIN TERSOHOR UMNO
 
     
Related image


Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kenyataan Perdana Menteri yang menyifatkan seorang bekas pemimpin negara yang berkhidmat selama 22 tahun sebagai kaki gaduh, pastinya disokong semua pihak.

Beliau berkata melihat kepada sejarah, bekas pemimpin negara itu telah
bergaduh dengan empat perdana menteri termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak dan tiga timbalan perdana menteri termasuk Tun Musa Hitam dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya percaya tak ada orang yang akan mengatakan sebaliknya daripada apa yang disebut oleh Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak)...semua perdana menteri dia gaduh, gaduh dengan Tunku Abdul Rahman, Tun Hussein Onn, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan sekarang dengan Datuk Seri Najib.

Dr M gaduh dengan semua PM, kata Ismail Sabri


"Tahun 1990 isu perlembagaan, bergaduh dengan semua Raja-Raja Melayu, dari segi kehakiman bergaduh dengan semua hakim waktu itu apabila dia memecat hakim dan sebagainya, dengan raja bergaduh, dengan perdana menteri bergaduh, dengan timbalan perdana menteri bergaduh," katanya kepada pemberita di Jempol, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Najib yang juga Presiden UMNO semalam yang menyifatkan seorang bekas pemimpin negara yang berkhidmat selama 22 tahun sebagai kaki gaduh. 
 
Image result for Menteri Pelajaran menghina Tun M


Najib berkata ini kerana pemimpin berkenaan sering mengkritik pemimpin
terdahulu dan sekarang sebagai tidak betul dalam segala tindak tanduk mereka.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata beliau percaya tiada rakyat Malaysia yang menafikan kenyataan itu. "Bukan sahaja perdana menteri, Sultan Johor (Sultan Ibrahim Sultan Iskandar) pun dalam titahnya menyatakan beliau kaki gaduh...jadi semua orang berpendapat sama bukan sahaja saya saja tapi semua orang," katanya
 
Image result for Menteri Pelajaran menghina Tun M

 Dah......TERLONDEH

Image result for Zahid menghina Tun M

Image result for Zahid menghina Tun M



Image result for Zahid menghina Tun M

Image result for Zahid menghina Tun M



Image result for Tun M - Abang Long

Luahan Sayu Tun Siti Hasmah Apabila Tun Mahathir Dihina Buat Ramai SEBAK !!! 




Luahan Sayu Tun Siti Hasmah Apabila Tun Mahathir Dihina Buat Ramai SEBAK !!! |Putrajaya- “Kita tak boleh buat apa,mereka berkuasa sangat,serah saja kepada ALLAH. Mungkin ada hikmah disebalik sesuatu yang berlaku,” demikian luahan hati isteri bekas Perdana Menteri keempat, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. 

1 2 3
 
Salah siapa jika bukan salah Tun M sendiri yang suka menyerang siapa sahaja dan menjatuhkan sesiapa sahaja.
 
Apakah ini pembalasan?

KHAIRUL Azwan Harun (tiga kiri) bersama dengan Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Tan Sri Mohd Fatmi Che Salleh (dua kiri) beramah mesra dengan sebahagian perwakilan selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Bharu di Dewan Emaslink, Hotel Emaslink Pacific, Kota Bharu.- Foto Nik Abdullah Nik Omar
Tun M "musuh" utama orang Melayu

KOTA BHARU: Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai musuh utama Melayu yang berusaha menghapuskan UMNO.

bharian.com.my.

KOTA BHARU: Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai musuh utama Melayu yang berusaha menghapuskan UMNO.

Sehubungan itu, katanya, Pemuda UMNO tidak boleh silap menyasarkan musuh dalam peperangan politik.

"Hari ini, dalam konteks peperangan, kena lihat siapa musuh kita. Musuh orang Melayu dan sedang berusaha untuk hapuskan parti keramat tidak lain tidak bukan adalah Tun Dr Mahathir.

"Saya terus nyatakan nama beliau kerana tidak mahu jentera kita salah sasaran kerana setiap ungkapan beliau (Dr Mahathir) adalah untuk menghancurkan UMNO," katanya ketika berucap merasmikan mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Bharu, di sini, hari ini.

Beliau berkata, sifat tamak dan ego Dr Mahathir menyebabkan beliau lupa akan perjuangan UMNO.

"Sepanjang 22 tahun Dr Mahathir memerintah, UMNO terpaksa 'menghalalkan' apa sahaja tindakan yang dibuat bekas Perdana Menteri itu atas kapasitinya sebagai Presiden UMNO ketika itu selain kesetiaan.

"Suatu masa dahulu, dialah presiden kita, bahkan tindakannya memecat timbalannya ketika itu (Datuk Seri Anwar Ibrahim), kita tetap membenarkan tindakannya.

"Tapi lihat apa yang dibuatnya sekarang. Beliau ingin rosakkan perjuangan UMNO, fitnah macam-macam kepada Datuk Seri Najib Razak sehingga ada yang percaya kepada pembohongan itu," katanya.

Justeru, Khairul Azwan menggesa ahli UMNO bangkit demi mempertahankan wadah perjuangan parti itu, sekaligus menentang anasir yang dibawa Dr Mahathir.



DR MAHATHIR: AKU AKAN PERGI TAK LAMA LAGI

Bangsa yang merdeka
Bangsa yang mulia
Sekarang sanggup menjual hak yang sedikit
Hak memilih, hak mengundi
Untuk mendapat kesenangan tanpa usaha, kesenangan yang sedikit
Maruah dijual
Bangsa dijual
Tanahair dijual
Segalanya dijual
Untuk nikmat yang tidak kekal, nikmat yang sementara yang sedikit sahaja
Politik yang menyelamat
Menjadi politik yang menghancur
Pemimpin semakin tamak
Untuk tempat dan kedudukan tinggi
Perbuatan yang haram dihalalkan
Nama Allah diperalatkan, dijual untuk nikmat yang sementara di dunia
Akan kembalikah bangsaku
Menjadi bangsa yang dijajah, dihina dan diperhambakan
Wahai bangsaku
Begitu mudahkah kamu lupa
Aku akan pergi tidak lama lagi
Dapatkah aku pejam mata dan hembus nafas terakhir
Kerana bangsaku
Negaraku
Masih mulia
Masih bermaruah
Masih dipandang tinggi
Atau mataku terbeliak
Nafasku tersesak, terhenti, kerana segala yang diperjuangkan luput ditelan nafsu
Ya Allah lindungilah bangsaku
Sedarkanlah mereka
Sedarkan mereka bahawa Engkau tidak akan mengubah nasib bangsa
Melainkan bangsa itu sendiri cuba mengubahnya
Mengubah sendiri, membendung nafsu
Kerana Allah
Kerana agama
Kerana bangsa
Kerana negara
Biarlah aku pergi
Mata terpejam rapat
Nafas perlahan berhenti…


DR MAHATHIR BIN MOHAMAD
Julai 10, 2015


Pada Yang Muda Kusematkan Harapan

Aku tidak perlu apa-apa kekayaan
Aku mengerti umurku yang tua
Menunggu masa bertemu Ilahi
Aku boleh selesa diam tidak bersuara
Supaya dijulang dan diangkat oleh mereka
Sepanjang nafas dan usia

Tetapi aku harus bersuara di akhir hayat
Tanpa meminta apa-apa untuk diriku
Malah tidak mengapa aku dihina dan dicerca
Semuanya kerana mataku melihat kemusnahan
oleh pemimpin di puncak kuasa
Yang rakus dan boros tidak terhalang
Menabur rasuah dan membeli orang

Pada mata tuaku
Aku melihat hutang berbilion
yang akan dibayar oleh cucu dan cicit rakyat
Aku melihat wang dipinjam hari ini
seperti tiada lagi hari esok

Semuanya
untuk membeli segala undi
untuk membeli segala kuasa

Pada senja hayatku
Aku melihat apa yang dibina berdekad lama
Dimusnahkan dengan wang
yang bukan miliknya

Dia menghidangkan wang haram untuk semua memujanya
Dia menjanjikan bulan dan bintang kepada semua
tanpa mengira harga yang perlu dibayar
oleh cucu cicit kita
setelah dia tiada lagi bernafas

Segala wang haram
Disamun, dirompak dan dipinjam secara halus
Untuk dibayar oleh rakyat

Wang haram diselerakkan untuk suap dedak mereka
yang tiada lagi nilai dan hormat diri

Mereka menjual negara
Mereka menjual diri
Mereka menjual maruah
Mereka menjual agama

Aku tidak dapat melakukan semua
Namun pada yang muda kusematkan harap
Untuk membetulkan Malaysia
Dengan bersama, BERSATU, berganding
Supaya ia tidak tenggelam
Dengan tangan kotor
dan harganya dibayar
oleh cucu dan cicit kita

Tun Dr. Mahathir Mohamad
10 Disember 2016


Di Atas Runtuhan Kota Melaka

Kita Dirikan Putrajaya
Demikian gema gempita semangat merdeka
Kuasa sudah pada kita
Ayuh kita hiasi wajah bangsa
Dengan jurai-jurai kilauan permata

Kian jauh menyelusuri zaman merdeka
Kita jadi semakin mengerti
Semata-mata kuasa di tangan bukan pertanda bangsa berjaya
Kemiskinan, kedaifan, kejahilan dan timbunan peluang tersia-sia
Mandamparkan bangsa itu
Pada taman asing yang mereka pertuankan
Yang lain pula menjadi gelojoh
Oleh runtunan haloba segalanya mereka rempuh
Menganggap diri mereka panglima belantara
Pada musim kemarau nurani
Embun serta keringat merdeka tidak lagi sudi menitis

Melayu tidak belajar dari sejarah 450 tahun terjajah
Mewarnakan sejarah mereka
Dengan dendang dan hibur hati bangga
Tentang ceritera dongeng yang mereka cipta

Yang remeh itu utama
Yang utama itu remeh
Yang kecil itu di alamkan
Yang alam di hamakan

Melodi ceritera yang sungguh mengasyikkan
Kata mereka: Takkan Melayu hilang di dunia
Sambil menggigit jari jemari
Mereka pun menjadi kuli di negaranya sendiri
Lama sudah runtuhnya Kota Melaka

Kita tidak kembalikan kota itu dengan papan di Jawa
Pun tidak kita bina tugu ingatan
Di Prang Besar kita tiada selera berperang
Dengan tangan-tangan halus arkitek anak watan
Dengan iringan doa dari rekahan bibir

Petani di bendang
Nelayan di lautan
Di sini kita bina mercu tanda bangsa
Suatu gergasi megacity
Suatu jaringan menjangkau seluruh jagat
Suatu taman himpunan segala bau-bauan jutaan flora
Suatu simbosis insan dan alam

Kita namakan sempena nama bapa putranegara

Putrajaya
Lambang negara bangsa merdeka
Di mercu ini kita zahirkan senibudaya bangsa
Dengan segala kelazatan muzik alam
Serta hidangan dan hamparan seni taman
Bersih - indah - tertib - teratur

Adunan tamadun tinggi
Jumlah segala cita-cita dan harapan
Membongkar segala-gala yang telah hilang
Dan kita tidak payah mengambil nyawa sendiri
Untuk menebus maruah itu

Dari sini kita menyusun langkah dengan yakin
Membina bangsa dengan cara kita
Bangga dengan apa yang ada
Menghadapi cabaran dengan segala ketahanan
Cukup tangkas menangkis dari menjadi korban kali ke-dua

Putrajaya
Lambang negara bangsa merdeka
Putrajaya
Lambang negara bangsa merdeka
Putrajaya
Lambang negara bangsa merdeka

DR MAHATHIR MOHAMAD

29 Ogos 2001

ARAHAN DAN PENGORBANAN YANG DI SEMBUNYIKAN

 


Tempoh konsesi PLUS tidak akan dilanjutkan
01 Disember 2015 1:12 AM

KUALA LUMPUR 30 Nov. – Kerajaan tidak berhasrat melanjutkan tempoh konsesi Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang akan tamat pada 31 Disember 2038 selepas melalui perjanjian lanjutan sebanyak tiga kali sejak 1988.

Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, tempoh lanjutan yang dibuat sebelum ini berikutan penstrukturan semula kadar tol oleh PLUS dan sebagai pampasan kepada persetujuan kerajaan untuk tidak menaikkan kadar bayaran dalam tempoh tertentu.

“Tempoh konsesi ini asalnya bermula tahun 1988 hingga 2018, kemudiannya dipanjangkan ke 2030 melalui perjanjian konsesi tambahan pada tahun 1999 bagi tujuan pampasan ke atas keputusan kerajaan untuk tidak menaikkan kadar tol seperti yang diperuntukkan di dalam perjanjian.

“Seterusnya tempoh ini dipanjangkan lagi kepada 2038 melalui perjanjian konsesi tambahan ketiga yang ditandatangani pada 2005, jika anda maklum, dari 2005 hingga 2014 tidak ada kenaikan tol,” katanya dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Rosnah menjawab pertanyaan lisan Datuk Mohd. Idris Jusi (PKR-Batu Pahat) yang ingin mengetahui mengenai langkah-langkah yang akan diambil kerajaan mengenai perjanjian konsesi tersebut.

Mengulas mengenai operasi di Lebuh Raya Utara Selatan, Rosnah berkata, sebanyak RM2.61 bilion berjaya dikutip sepanjang tahun lalu membabitkan 506 juta kenderaan.

Bagaimanapun katanya, jumlah keuntungan selepas cukai yang dicatatkan PLUS Expressway Berhad bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2014 hanya sebanyak RM8.4 juta selepas mengambil kira kos penyelenggaraan, kos operasi, menaik taraf dan membaik pulih lebuh raya.

“Walaupun pendapatan setiap tahun tinggi, perbelanjaan juga tinggi, pemegang konsesi perlu membelanjakan sejumlah besar wang untuk membayar balik faedah pinjaman, menaik taraf dan membaiki lebuh raya seperti pembinaan persimpangan bertingkat yang baharu apabila had kapasiti trafik dicapai.

“Dianggarkan secara purata, 50 peratus pendapatan tol digunakan untuk bayaran balik pinjaman, 20 peratus untuk operasi penyelenggaraan, 15 peratus hingga 20 peratus untuk kos menaik taraf dan membaik pulih manakala hanya 10 peratus pulangan kepada pemegang saham,” katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/parlimen/tempoh-konsesi-plus-tidak-akan-dilanjutkan-1.164255#ixzz4qCSSB9WX

© Utusan Melayu (M) Bhd

AMUKANMelayu - Hangpa cakap apa ni.....masa orang tua tu duk tulis notis dan tampal di merata dinding rumah semasa dalam PEKEMBAR, bukan kata hang.....ramai lagi Pemimpin UMNO yg belum lahir.....

Masa depa tubuh UMNO.....hang tak tau duk tang mana lagi.....masa UMNO kena haram hang duk beringuih lagi.....

Ni UMNO la ni adalah UMNO Baru.....hang tau sapa yang tubuhkannya?
Kalu di ibaratkan rumah.....hangpa la ni duk dalam rumah yang Orang Tua baling gelas tak pecah tu buat dan tinggae kat hangpa. Kemdian dia merajuk..... Bukan hangpa nak pi pujuk.....hangpa pi halau lagi orang tua tu......hangpa ni manusia jenis apa ha?....

Aku bukan ahli mana2 parti....tp aku orang Melayu ..... kalu takdak sebab apapun, bersatulah kerana ugama.....

 Tun M - Tak buleh buat lagu tu.....kalu nak jadi PM kena UMNO yang tentukan......


.......Trik dan MUSLIHAT yang sukar untuk dibaca......




Saturday, 19 August 2017

BILA TIMUN BERASA DIRINYA DURIAN



Selepas sajak terkenalnya “Melayu Mudah Lupa”, 11 tahun lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini penulis menyiarkan madah terbaru beliau.

Bertajuk “Budi dan bahasa”, sajak itu menyentuh pelbagai perkembangan mutakhir berkaitan dirinya, termasuk tidak disediakan kerusi untuknya dan akhirnya dibatalkan Jemputannya di acara Rasmi Istana Negara dan bagaimana “duit menjadi raja”.

Perdana menteri keempat itu juga, dalam bahasa lembut, menyindir keras golongan yang disifatkannya sebagai penerima “dedak.

“Kutiplah kamu dedak dan serdak
Itu sahaja yang tertinggal bagimu
Tertutup mata, mulut dan pekak,
Tersumbat hidung, matilah kamu.”

Berikut karya penuh Mahathir:


BUDI DAN BAHASA

Budi bahasa budaya kita
Slogan mendesak di mana-mana sahaja
Jangan lupa budaya bangsa
Ulangi di mulut mencukupilah juga.


Kita diingat jangan lupa
Budaya silam warisan kita
Tetapi jika tersalah apa-apa
Rentap kursi balik tidak mengapa.


Budi bahasa budaya Melayu
Sering bertukar mengikut masa
Jika tersilap jangan malu
Budi bahasa perkara lama.


Kesipuan jangan dibiar berlaku
Tiada kursi alasan mencukupi
Kurang santapan diganti muruku
Bangsa tersungkur takdir disalahi.


Budi bahasa slogan negara
Bersopan santun pakaian disedia
Selempang kanan jangan dikirikan
Jangan guna tangan kiri waktu makan.


Budaya bangsa budi dikenang
Itulah adat Melayu lama
Setelah naik tangga ditendang
Kalau nak turun terjun sahaja.


Wahai bangsaku berbudaya barukah kamu
Atau berbangsa lainkah kamu
Hilang adat hilang malu
Duit disembah raja baharu.


Lanun sudah menjadi raja
Bukan jenayah bila mencuri
Bintang di langit dipasang di dada
Rakyat menyembah duit yang diberi.


Batu putih bertuan baru
LKY menjadi Raja
Bila terkenang zaman dahulu
duduk mengalir air mata.


Menangislah kamu wahai Melayu
Negara dijual kerana duit itu raja
Sembahlah kamu raja baharu
Itulah peranan hamba raja.


Tangisan tidak membawa ke mana-mana
Setelah negara dimiliki orang
Junjunglah penjual negara yang kaya
Mungkin sekupang dua tercicir di belakang.


Kutiplah kamu dedak dan serdak
Itu sahaja yang tertinggal bagimu
Tertutup mata, mulut dan pekak,
Tersumbat hidung, matilah kamu.


Menangis meratap penjunjung jenazah
Kenapakah dedak disumbat hidung
Baunya sedap menolak payah
Akhirnya maut diangkat perusung.


Wahai bangsaku bijak bestari
Tak fahamkah kamu kesannya tenggelam
Tidak bernyawa bermakna mati
Berakhirlah sudah cerita silam.


Salam semua, saja penulisan kali ini dimulakan dengan sajak Tun M. Nampaknya, puisi Orang Tua Baling Gelas Tak Pecah ni, makin hari makin berbisa. Rupanya depa dah duk rancang....nak BALING orang tua ni. Tapi orang tua ni tak heran pun.....ya la...apa nak heran...selipar jer pun....apa la nak heran. 

Tapi apa yang nak habaq kat sini. Jagalah BUDI BAHASA. Kerana yang itu akan mengaitkan dengan Orang Tua kita. "KURANG AJAQ" hanya dua perkataan saja yang akan membuatkan kita "Merah Telinga". Sudah tentu wajah kedua orang tua kita akan terbayang dimata. 

Semalam di Kelantan. 

BAKAL PEMIMPIN MELAYU

Nak jadi pemimpin tapi buat homework pun malas, sejarah sebenar mamali, pejuang UMNO. sejarah UMNO, sejarah Melayu dan sejarah UMNO BARU pun haram tak tahu, kualiti pemimpin beginilah yang merosakkan UMNO,,

KHAIRUL Azwan Harun (tiga kiri) bersama dengan Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Tan Sri Mohd Fatmi Che Salleh (dua kiri) beramah mesra dengan sebahagian perwakilan selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Bharu di Dewan Emaslink, Hotel Emaslink Pacific, Kota Bharu.- Foto Nik Abdullah Nik Omar



Wan Bro.....hang cakap apa ni.....masa orang tua tu duk tulis notis dan tampal di merata dinding rumah semasa dalam PEKEMBAR, bukan kata hang.....ramai lagi Pemimpin UMNO yg belum lahir.....

Masa depa tubuh UMNO.....hang tak tau duk tang mana lagi.....masa UMNO kena haram hang duk beringuih lagi.....

Ni UMNO la ni adalah UMNO Baru.....hang tau sapa yang tubuhkannya?
Kalu di ibaratkan rumah.....hangpa la ni duk dalam rumah yang Orang Tua baling gelas tak pecah tu buat dan dia merajuk.....

Bukan hangpa nak pujuk.....hangpa halau lagi orang tua tu......hangpa ni orang jenis apa ha?....

Aku bukan ahli mana2 parti....tp aku orang Melayu ..... kalu takdak sebab apapun bersatulah kerana ugama.....

Tun M musuh utama orang Melayu
KOTA BHARU: Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai musuh utama Melayu yang berusaha menghapuskan UMNO.

Sehubungan itu, katanya, Pemuda UMNO tidak boleh silap menyasarkan musuh dalam peperangan politik.

"Hari ini, dalam konteks peperangan, kena lihat siapa musuh kita. Musuh orang Melayu dan sedang berusaha untuk hapuskan parti keramat tidak lain tidak bukan adalah Tun Dr Mahathir.

"Saya terus nyatakan nama beliau kerana tidak mahu jentera kita salah sasaran kerana setiap ungkapan beliau (Dr Mahathir) adalah untuk menghancurkan UMNO," katanya ketika berucap merasmikan mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Bharu, di sini, hari ini.

Beliau berkata, sifat tamak dan ego Dr Mahathir menyebabkan beliau lupa akan perjuangan UMNO.

"Sepanjang 22 tahun Dr Mahathir memerintah, UMNO terpaksa 'menghalalkan' apa sahaja tindakan yang dibuat bekas Perdana Menteri itu atas kapasitinya sebagai Presiden UMNO ketika itu selain kesetiaan.

"Suatu masa dahulu, dialah presiden kita, bahkan tindakannya memecat timbalannya ketika itu (Datuk Seri Anwar Ibrahim), kita tetap membenarkan tindakannya.

"Tapi lihat apa yang dibuatnya sekarang. Beliau ingin rosakkan perjuangan UMNO, fitnah macam-macam kepada Datuk Seri Najib Razak sehingga ada yang percaya kepada pembohongan itu," katanya.

Justeru, Khairul Azwan menggesa ahli UMNO bangkit demi mempertahankan wadah perjuangan parti itu, sekaligus menentang anasir yang dibawa Dr Mahathir.

Cybertrooper

“4,529 Cybertrooper cuba godam page kami” – TMJ


“Kepada En. Ibdillah, tidak perlulah sibuk-sibuk dengan ‘cybertroopers’ awak untuk menghentam-hentam saya dan menjulang ‘bos’ awak. Posted on 18/08/2017

Hari ini ‘panas’ dengan kritikan pedas Tuanku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim kepada Ibdillah Ishak, Ahli Exco Pemuda Umno yang juga Pengerusi Biro Media Sosial sayap itu.

“Tiada sesiapa yang nak jatuhkan ‘bos’ awak.

“Awak perlu ingat sokongan terbesar parti politik awak datangnya dari negeri Johor.” antara sebahagian catatan TMJ di Facebook hari ini.

Selepas 3 jam tulisan itu disiarkan TMJ berkata seramai 4,529 cybertrooper yang cuba menggodam page JOHOR Southern Tigers.



TMJ BIDAS 'CYBERTROOPERS' UMNO, SELAR MELAYU 'BUSUK HATI'

Presiden FAM berkata ketiadaannya bagi menunjukkan sokongan kepada skuad bola sepak Sukan SEA tidak perlu dijadikan isu oleh mereka yang 'busuk hati'.

PETALING JAYA: Tuanku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim hari ini membidas Pemuda Umno kerana menggunakan “cybertroopers” untuk mempersoalkan ketiadaannya sewaktu 2 perlawanan bola sepak Kumpulan A Sukan SEA baru-baru ini yang menyaksikan kemenangan Malaysia menewaskan Brunei dan Singapura.

“Kepada En. Ibdillah, tidak perlulah sibuk-sibuk dengan ‘cybertroopers’ awak untuk menghentam-hentam saya dan menjulang ‘bos’ awak,” tulis TMJ di Facebook hari ini, dipercayai merujuk kepada Ibdillah Ishak, ahli exco Pemuda Umno yang mempengerusikan Biro Media Sosial sayap itu.

TMJ yang juga presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebelum ini pernah mengkritik Menteri Kebudayaan dan Sukan
Khairy Jamaluddin kerana tidak menghadiri perlawanan akhir Piala FA di Shah Alam Mei lepas.

Khairy, yang juga ketua Pemuda Umno, baru-baru ini turut menjadi sasaran TMJ yang menyindir kebolehannya dalam skuad polo negara Sukan SEA.

“Tiada sesiapa yang nak jatuhkan ‘bos’ awak,” kata TMJ kepada Ibdillah dalam catatannya hari ini.

“Awak perlu ingat sokongan terbesar parti politik awak datangnya dari negeri Johor.”

Walaupun tidak menyebut Khairy secara khusus, TMJ berkata beliau tidak boleh dibandingkan dengan ahli politik seperti menteri sukan itu.

Menurutnya, tidak seperti sesetengah orang yang “hanya tunjukkan muka di stadium”, beliau tidak mempunyai kepentingan politik.

“Saya bukan orang yang ingin menjadi popular tetapi ghaib apabila bola sepak negara memerlukan sumbangan,” kata TMJ, sambil menyentuh dana RM4 juta yang diberikan Sultan Johor, Sultan Ibrahim kepada FAM untuk membantu struktur skuad kebangsaan dan liga tempatan.

Menurutnya, beliau tidak berniat mengungkit sumbangan ayahnya.

Sebaliknya, TMJ berkata beliau bukan ahli politik yang cuba meraih populariti, sambil mempersoalkan sumbangan pihak Kementerian Belia dan Sukan (KBS) ketika FAM bergelut dengan masalah kewangan.

“Saya tidak salahkan pihak KBS yang tidak berikan duit kepada FAM. Maklumlah, isu duit berjumlah RM100 juta duit rakyat pun tidak dijawab lagi macam mana mereka nak bagi duit kepada kami,” tambahnya merujuk seorang pegawai kanan kementerian itu yang disyaki terlibat dalam penyelewengan dana RM100 juta tahun lalu.

TMJ turut membidas sikap “busuk hati” sesetengah orang Melayu yang menurutnya lebih banyak menghina raja-raja Melayu “jika dibandingkan dengan India atau Cina”.

“Tetapi apabila susah dan tersempit dengan ahli politik barulah bangsa Melayu ini mencari raja-raja mereka,” kata TMJ dalam kenyataan dimuat naik di Facebook hari ini.

Mengenai ketiadaannya ketika pasukan Malaysia menentang Brunei dan Singapura baru-baru ini, TMJ berkata ia kerana beliau bercuti di luar negara.

“Dari awal tahun hingga sekarang, saya belum bercuti lagi bersama keluarga saya wahai encik-encik yang saya hormati sekalian. Tetapi usah risau, kerana saya sudah menghantar wakil saya iaitu Menteri Belia Sukan yang bersemangat berkhidmat untuk negara dah datang memberi sokongan,” katany
a.

Cybertrooper

TMJ bidas ‘cybertroopers’ Umno, selar Melayu ‘busuk hati’
 
 August 18, 2017

Presiden FAM berkata ketiadaannya bagi menunjukkan sokongan kepada skuad bola sepak Sukan SEA tidak perlu dijadikan isu oleh mereka yang 'busuk hati'.

TMJ

PETALING JAYA: Tuanku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim hari ini membidas Pemuda Umno kerana menggunakan “cybertroopers” untuk mempersoalkan ketiadaannya sewaktu 2 perlawanan bola sepak Kumpulan A Sukan SEA baru-baru ini yang menyaksikan kemenangan Malaysia menewaskan Brunei dan Singapura.

“Kepada En. Ibdillah, tidak perlulah sibuk-sibuk dengan ‘cybertroopers’ awak untuk menghentam-hentam saya dan menjulang ‘bos’ awak,” tulis TMJ di Facebook hari ini, dipercayai merujuk kepada Ibdillah Ishak, ahli exco Pemuda Umno yang mempengerusikan Biro Media Sosial sayap itu.

TMJ yang juga presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebelum ini pernah mengkritik Menteri Kebudayaan dan Sukan Khairy Jamaluddin kerana tidak menghadiri perlawanan akhir Piala FA di Shah Alam Mei lepas.

Khairy, yang juga ketua Pemuda Umno, baru-baru ini turut menjadi sasaran TMJ yang menyindir kebolehannya dalam skuad polo negara Sukan SEA.

“Tiada sesiapa yang nak jatuhkan ‘bos’ awak,” kata TMJ kepada Ibdillah dalam catatannya hari ini.

“Awak perlu ingat sokongan terbesar parti politik awak datangnya dari negeri Johor.”

Walaupun tidak menyebut Khairy secara khusus, TMJ berkata beliau tidak boleh dibandingkan dengan ahli politik seperti menteri sukan itu.

Menurutnya, tidak seperti sesetengah orang yang “hanya tunjukkan muka di stadium”, beliau tidak mempunyai kepentingan politik.

“Saya bukan orang yang ingin menjadi popular tetapi ghaib apabila bola sepak negara memerlukan sumbangan,” kata TMJ, sambil menyentuh dana RM4 juta yang diberikan Sultan Johor, Sultan Ibrahim kepada FAM untuk membantu struktur skuad kebangsaan dan liga tempatan.

Menurutnya, beliau tidak berniat mengungkit sumbangan ayahnya.

Sebaliknya, TMJ berkata beliau bukan ahli politik yang cuba meraih populariti, sambil mempersoalkan sumbangan pihak Kementerian Belia dan Sukan (KBS) ketika FAM bergelut dengan masalah kewangan.

“Saya tidak salahkan pihak KBS yang tidak berikan duit kepada FAM. Maklumlah, isu duit berjumlah RM100 juta duit rakyat pun tidak dijawab lagi macam mana mereka nak bagi duit kepada kami,” tambahnya merujuk seorang pegawai kanan kementerian itu yang disyaki terlibat dalam penyelewengan dana RM100 juta tahun lalu.

TMJ turut membidas sikap “busuk hati” sesetengah orang Melayu yang menurutnya lebih banyak menghina raja-raja Melayu “jika dibandingkan dengan India atau Cina”.

“Tetapi apabila susah dan tersempit dengan ahli politik barulah bangsa Melayu ini mencari raja-raja mereka,” kata TMJ dalam kenyataan dimuat naik di Facebook hari ini.

Mengenai ketiadaannya ketika pasukan Malaysia menentang Brunei dan Singapura baru-baru ini, TMJ berkata ia kerana beliau bercuti di luar negara.

“Dari awal tahun hingga sekarang, saya belum bercuti lagi bersama keluarga saya wahai encik-encik yang saya hormati sekalian. Tetapi usah risau, kerana saya sudah menghantar wakil saya iaitu Menteri Belia Sukan yang bersemangat berkhidmat untuk negara dah datang memberi sokongan,” katanya.


Penganalisis: Umno Johor terkesan jika tidak mohon maaf kepada TMJ
 
 | August 18, 2017 
 
Awang Azman berkata pasti tidak baik untuk Umno jika isu ini diperbesar-besarkan. 

Awang-Pawi-tmj-umno


PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata Umno Johor akan terkesan jika individu Umno yang menjadi sasaran teguran Tuanku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim tidak memohon maaf diatas perbuatan mereka.

Prof Madya Awang Azman Awang Pawi di Universiti Malaya berkata parti Umno mesti berlapang dada dan tidak menganggap teguran sebagai cubaan menjatuhkan pemimpin Umno tertentu, kerana pandangan TMJ “mengatasi kepentingan politik”.

“Ia lebih bersifat teguran kepada sesetengah pemimpin politik Umno yang cepat melatah,” kata Awang Azman ketika dihubungi FMT.

“Sekiranya pihak dimaksudkan oleh TMJ tidak memberikan perhatian serius dalam apa yang diperkatakan TMJ, dan tidak memohon maaf, ia bukan sahaja boleh memberikan kesan kepada sukan negara, malah kepada pihak Umno Johor, lebih-lebih lagi nama disebut oleh TMJ.”

Awang Azman menambah isu ini sekiranya diperbesar-besarkan pasti tidak baik untuk Umno dan perkembangan sukan negara.

TMJ hari ini membidas Pemuda Umno kerana menggunakan “cybertroopers” untuk mempersoalkan ketiadaannya sewaktu 2 perlawanan bola sepak Kumpulan A Sukan SEA baru-baru ini yang menyaksikan kemenangan Malaysia menewaskan Brunei dan Singapura.

“Kepada Encik Ibdillah, tidak perlulah sibuk-sibuk dengan ‘cybertroopers’ awak untuk menghentam-hentam saya dan menjulang ‘bos’ awak,” tulis TMJ di Facebook hari ini, dipercayai merujuk kepada Ibdillah Ishak, ahli exco Pemuda Umno yang mempengerusikan Biro Media Sosial sayap itu.

TMJ yang juga presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebelum ini pernah mengkritik Menteri Kebudayaan dan Sukan Khairy Jamaluddin kerana tidak menghadiri perlawanan akhir Piala FA di Shah Alam, Mei lepas.
Khairy, yang juga ketua Pemuda Umno, baru-baru ini turut menjadi sasaran TMJ yang menyindir kebolehannya dalam skuad polo negara Sukan SEA.

“Tiada sesiapa yang nak jatuhkan ‘bos’ awak,” kata TMJ kepada Ibdillah dalam catatannya hari ini. “Awak perlu ingat sokongan terbesar parti politik awak datangnya dari negeri Johor.”

Awang Azman bagaimanapun berkata teguran TMJ itu tidak perlu disalahtafsir sebagai ketidakselesaan pihak TMJ dengan Umno.

Ini kerana pihak Istana Johor juga pernah menegur pemimpin politik lain, seperti Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Ini bermakna pihak istana Johor cuba bersifat neutral dan objektif,” kata Awang Azman.

“Suara TMJ mewakili suara majoriti rakyat namun mereka hanya mendiamkan diri kerana bimbang dianggap cuba bermusuh dengan parti politik tertentu.”



AMUKANMelayu - Bolehkah kedua-dua PEMIMPIN PEMUDA UMNO ni menjadi PENGGANTI kepada pemimpin UMNO yang ada sekarang ni?